Udskiftning af logo kræver en del

Ja man skulle jo tro, at den svære del var, at få udarbejdet det grafiske og javist, det kan da også trække tænder ud når virksomheden skal gennemgå en transformation, som det netop er når det tidligere og dermed eksisterende logo skal udgå og et nyt skal ind. Men når alt kommer til alt, så handler det om at få sat godt gang i brugen af det nye logo; for ellers får det aldrig succes og bliver en del af virksomheden.

Som alt andet handler det, udover tankerne og adfærden bag et skifte om, at medarbejdere, kunderne og de øvrige interessenter i og omkring virksomheden, hurtigst muligt får lov til at være en del af processen. Det betyder bl.a. at du som virksomhedsejer eller marketingskoordinator bør have nedfældet en plan for hvordan og hvornår udskiftningen af logoet sker og på hvilke medier. Nogen virksomheder ønsker at skifte fra dag til dag og andre ønsker, at gøre det som en del af en større proces, hvor også kunderne skal informeres om, at skiftet sker. Det kommer helt an på hvor radikal en ændring der er tale om.

 

Del processen  op – Mathias Brask

 

I grove træk, vil vi altid anbefale, at dele processen op i 3 hovedkategorier.

  • Indendørs
    Kig rundt i lokalerne og kig efter alle de steder hvor der er logo. Eksempelvis medarbejdernes tøj, vandflaskernes emballage, kuglepennene, computertasker, navneskilte, mødelokaler og hvad man ellers kan se af synlige overflader.
  • Udendørs
    Kig på hvordan arbejdspladsen ser ud udefra. Det kan være indgangspartier, parkeringspladser, virksomhedens biler og eventuelle maskiner, samt skilte og facader.
  • Digitalt
    En bred kategori, da man både skal kigge på website, sociale medier og 3’parts programmer såsom Office-pakken, e-mail signature, men også på fakturaer, brevpapir, samarbejdspartnere og interne systemer.

 

Hvordan bør man gribe processen an?

Fasen kan være 2 delt, da man kan vælge at arbejde ud fra interne såvel som eksterne forhold. Eksempelvis vil nogle virksomheder gerne sørge for at ”det kunderne ser” hurtigst muligt bliver skiftet, hvorefter ”det medarbejderne ser” kan blive udskiftet efterfølgende.

Vi anbefaler dog, at gøre det i omvendt rækkefølge. Således at det ”medarbejderne ser” er det første der bliver udskiftet. Det sker på baggrund af, at vi ofte ser at det netop er denne del som ledelsen glemmer senere hen. Såfremt man ikke får skiftet de interne materialer kan det skabe den ulempe at det nye logo aldrig 100% bliver forankret i organisationen. Da medarbejderne langsomt vil falde tilbage i det gamle univers, og gøre brug af det gamle logo. Det sker ikke nødvendigvis pga. modstand men bl.a. på baggrund af manglende IT-kompetencer og travlhed i organisationen.

 

Her får du en liste over de steder du som minimum bør kigge efter om dit logo er blevet opdateret/udskiftet.

  • Website og ikke mindst bomærket (favicon)
  • Sociale Medier, både logo og coverbillede. Husk også Google!
  • Trykte medier; visitkort, flyers, beachflag, banner og andet markedsføringsmateriale.
  • Bogholderiet, herunder fakturaer, ordrebekræftelser mm.
  • CRM-systemet med mødeindkaldelser og E-mail skabeloner.
  • Brevpapiret og konvolutter.
  • Medarbejdernes email-signatur på computer såvel som mobil.
  • Biler, maskiner og andet elektronik.
  • Tøj og øvrig beklædning.
  • Produkter og emballage
  • Keyhangers, kuglepenne, bolcher andet merchandise.
  • 3’parts programmer og App’s.
  • Samarbejdspartnere som evt. gør brug af eksisterende logo som en del af deres markedsføring.

Det vigtigste for ham er, at servicen er i orden og at kunden får det, der bliver lovet. Han har igennem tiden været beskæftiget indenfor salg, service & ledelse, og er en passioneret og professionel leder med et solidt overblik. Mathias kan simpelthen ikke la’ være med at lægge mærke til, når noget kan gøres bedre, hvilket også har været en stor del af hans drivkraft til at få et større indblik i komplekse IT-løsninger.

Log in with your credentials

Forgot your details?