Godt design betaler sig

Godt design betaler sig

“Det betragtes som et butiksvindue”

Denne gang tager jeg hul på bylden omkring hvad godt design egentlig er. Kan det overhovedet betale sig? Kan det måles? Giver det overhovedet værdi, og hvem agerer dommer i situationen? I artiklen svarer jeg blandt andet på ovenstående spørgsmål og derudover vil jeg give dig gode råd til, hvordan du kan kigge på dit ”butiksvindue”. Det gælder blandt andet om at være selektiv – på den måde kan du nemlig opnå et unikt resultat.

Problemet er vel netop, at kunst ikke umiddelbart kan defineres. Går vi en tur på museet er der kunst og design i alle afkroge. Alt lige fra et konkret maleri til et abstrakt værk. Er alle enige om, at det er flot og nyt; langt fra! Det interessante er dog, at der konstant afprøves nye ting – alt sammen for at rykke grænsen og opfattelsen af kunst.

Den selv samme filosofi kan vi tage med os ind i web-verdenen. Designeren følger nemlig de nyeste tendenser, men prøver også i sit personlige udtryk, at rykke grænserne for hvad ”flot” design er. Det er en hårfin grænse, som der skal balanceres meget varsomt med. Nogle kunder ønsker måske ikke det allernyeste og mest innovative produkt og det skal der også være plads til.

Er det tiden værd? 

Derfor vælger mange også at outsource, og dermed videregive ansvaret til et mediebureau eller en såkaldt grafiker. Der er dog også de personer tilbage som vælger selv, at tage kampen op. Hver gang jeg hører, at der ikke er tilvalgt en professionel til arbejdet, bider jeg mig en smule i læben. Jeg håber så inderligt (vel og mærke hver gang), at projektet lykkes og der opnåes succes. Desværre oplever jeg, 9 ud af 10 gange, at resultatet ikke blev som ønsket.

Pris & forventning hænger sammen og det kan kun give værdi for begge parter.

De er måske ”tilfredse” med det de har lavet – men så må jeg spørge:

  • Hvor lang tid er der brugt på det?
  • Hvad havde det kostet ude i byen?
  • Hvem vill man gerne appellere til?

Som oftest er svaret, at der f.eks på et simpelt visitkort er brugt 2-3 timer. De ved ikke hvad det ville have kostet ude i byen, men ”de ved” at det ville være alt for dyrt. Målgruppen varierer fra virksomhed til virksomhed. Dog svare de fleste ”små til mellemstore virksomheder”. Altså Cooperate og dertil må jeg blot konstatere, at de fleste laver nogle helt klassiske fejl. Det kan være forkert valg af skrifttype eller et billede der ikke er taget til lejligheden. Er det så tiden værd?

Og det handler dybest set om udgift vs investering. Hvis du vil henvende dig til mellemstore virksomheder med et kvalitetsprodukt, så nytter det ikke at have et selvlavet visitkort. Det er akkurat som når man går en tur ned af strøget. Nogle butikker er tiltagene og andre er ikke. Én ting jeg dog godt vil bide mig sikker på. Du kan godt se forskel på de luksuriøse butikker og de lidt mindre af slagsen. Hvor ville du selv handle, hvis pengene ikke var et problem?

Det er lige netop den tankegang jeg gerne vil have dig til, at tage med fra blogindlægget. Hvis du er selektiv og vælger dine kunder med omhu eller rettere; indretter dit butiksvindue til din målgruppe. Så er du allerede et skridt nærmere på, at være den rette kandidat og tro mod det pågældende segment.

Mine råd & overvejelser:  

  • Opvej din egen indsats (tid) kontra det udbytte du får.
  • Rammer du målgruppen, eller prøver du blot at ramme alle?
  • Er dit butiksvindue overhovedet attraktivt? (For den rigtige målgruppe)

 

Du kan eventuelt spørge 10 af dine nuværende samt tidligere kunder om ”hvad de synes”.

Det vigtigste for ham er, at servicen er i orden og at kunden får det, der bliver lovet. Han har igennem tiden været beskæftiget indenfor salg, service & ledelse, og er en passioneret og professionel leder med et solidt overblik. Mathias kan simpelthen ikke la’ være med at lægge mærke til, når noget kan gøres bedre, hvilket også har været en stor del af hans drivkraft til at få et større indblik i komplekse IT-løsninger.

Log in with your credentials

Forgot your details?