Driver du forretning med din fjende?

Driver du forretning med din ”fjende”?

Overskriften er måske lidt provokerende af sin slags. Naturligvis er der ingen, der skal drive forretning med sin sande fjende. Men måske at ordsproget ”modsætninger mødes” har sin relevans, når det gælder om at drive en sund forretning?

Alt for ofte, har man en tendens til at søge sammen med andre folk, der mener det samme. Det foregår i det daglige, men det foregår så sandeligt også på diverse online-medier; herunder facebook og linkedin. Hvorfor? Fordi inderst inde ønsker vi, at føle os anerkendt og forstået. Man kan vel sige, at vi ønsker at passe ind.

Men ér det nu også så sundt, at omgås med folk der har de samme interesser som en selv? De samme meninger, de samme overbevisninger, og den samme måde at anskue verden på. En fejl, hvis du spørg mig!

Resultatet bliver ikke nødvendigvis bedre af, at flere træffer den samme beslutning.

Og med det mener jeg, at det er tid til at gøre op med den måde vi omgår hinanden på. Selvfølgelig skal der være plads til de samme gode venner og de samme gode oplevelser, men vi skal så sandelig også tænke over konsekvensen.

Det er et langt træk – men det er det hele værd.

Jeg har nemlig mødt min værste fjende; min partner.

Han er en direkte modsætning af mig. Når jeg siger A, siger han B og omvendt. Hvad får vi ud af det, tænker du måske? Ganske enkelt: bedre resultater. 

Det er ikke knold og tot Men det er tæt på… Vi har én fælles mission og en fælles interesse; men har vi også udtænkt den samme vej dertil? Nej!

Og lige netop derfor opstår der udfordringer, som vi dagligt må tage hånd om. Udfordringer som ingen af os ville være foruden. For det får os til at tænke ud af boksen. Vi skal hver især argumentere for hinandens påstand, om overvejelserne bag. Alt sammen imens vi skal give den anden person plads til, at komme med sit bud på en eventuel løsning.

Det er et langt træk – men det er det hele værd. Og det er det lige netop fordi, at vi hver især har givet hinandens mening til kende. Vi har klare ansvarsposter men bruger hinanden aktivt. Fordi vi begge ønsker det bedste for virksomheden. Det er vores mission, og vores udgangspunkt. Når der tages ét vigtigt strategisk valg, sker det altså på baggrund af, at vi har vendt hver en sten. Javist, det kan tage lidt tid at komme frem til en beslutning. Men vi oplever helt bestemt, at vi får en bedre virksomhed ud af det. Vi forstår vores forretning. Det skaber værdi, klarhed og en tillid om; at skulle det gå galt. Så gjorde vi alt hvad vi kunne.

Derfor er mit spørgsmål – Driver du forretning med din ”fjende”?

Det vigtigste for ham er, at servicen er i orden og at kunden får det, der bliver lovet. Han har igennem tiden været beskæftiget indenfor salg, service & ledelse, og er en passioneret og professionel leder med et solidt overblik. Mathias kan simpelthen ikke la’ være med at lægge mærke til, når noget kan gøres bedre, hvilket også har været en stor del af hans drivkraft til at få et større indblik i komplekse IT-løsninger.

Log in with your credentials

Forgot your details?